گزارش کارآموزی فناوری اطلاعات
دسته بندي :
فنی و مهندسی »
کامپیوتر و IT
گزارش کارآموزي فناوري اطلاعات در 22 صفحه ورد قابل ويرايش
مقدمه و تشکر
در جامعه امروزي ، دنياي ديجيتال و در اين بين کامپيوتر طرفداران فراواني پيدا کرده و
در حقيقت هر دستگاهي يا هر فعاليتي در هر زمينه اي به گونه اي هر چند خيلي کم هم به کامپيوتر و دنياي الکترونيک و ديجيتال مرتبط مي باشد و فناوري اطلاعات نه تنها از
اين قاعده مستثنا نيست بلکه ارتباط خيلي نزديکي با کامپيوتر برقرار کرده است و از اينرو اينجانب براي کارآموزي اين مکان را انتخاب کردم.
قسمت فناوري اطلاعات يک اداره ، جاي خوبي براي رشد علمي و عملي يک دانشجو يا دانش آموز کامپيوتر مي باشد ، به اين دليل که هم به رشته کامپيوتر مربوط مي باشد و
هم اطلاعات تکميلي براي آنان در زمينه شبکه ، بانک اطلاعاتي و ... بدست آيد چه بسا
که در تحصيلات تکميلي کمک خوبي باشد.
هدف از کارآموزي براي هر دانشجو از نظر دانشکده يا دانشگاه يادگيري عملي ومهارتي است اما اين فقط يکي از مزاياي کارآموزي مي باشد. مزيت ديگر اين است در حين انجام کارهاي کارآموزي تلاش وکوششي بدست مي آيد که ارزشمند است ، در واقع اين تلاش و کوشش تاثير گذاري در آينده خواهد داشت که براي رسيدن به هدفي در زندگي اين را سرلحه ي خود قرار دهند. سخن بس است و...
فهرست
عنوان صفحه
فصل اول : آشنايي کلي با مکان کارآموزي 1
فصل دوم : ارزيابي بخش هاي مرتبط با رشته علمي کارآموز 4
فصل سوم : آزمون آموخته ها و نتايج و پيشنهادات 11
فرم هاي پيشرفت کارآموزي 15
فرم پايان دوره کارآموزي 18
فصل اول:
آشنايي کلي با مکان کارآموزي
آموزش وپرورش نهادي است با مجموعه اي از روش ها و طراحي در مسير اهداف و مقاصدي مبتني بر خاستگاه هايي که با رعايت اصول و قواعد بر اساس راهکارها و خط مشي خاص و با توجه به شرايط در حال انجام است.
تعهد اجتماعي و تفاوق جمعي بر روي برنامه هاي آموزش و تربيتي سبب گسترش يکپارچگي منابع انساني و مادي و در نهايت محقق ساختن اهداف اساسي تعليم و تربيت است و توسعه دانايي که اساس برنامه بيست ساله توسعه کشور محسوب مي شود و به طور جدي نيازمند چنين تعهد و توافقي است که به نوبه خود اصلاحات مورد نياز آموزش و پرورش را نيز اثربخش مي نمايد.
توفيقي در برنامه ريزي آموزشي به ويژه در سطوح مياني وسازمان هاي آموزش پرورش مستلزم نگاهي کارشناسانه و علمي به علوم تربيتي از جمله فلسفه و اصول آموزش و پرورش ، مهارت هاي آموزش وپرورش ،شناخت فراگير برنامه ريزي درسي وراهنمايي آموزشي است به عبارتي اعتقاد به نوعي مديريت کيفيت جامع و فرايند مداري مي تواند بستر مناسبي براي تحقق يافتن اهداف همه جانبه باشد.
واحد فن آوري اطلاعات (ICT)
اين واحد يکي از قسمت هاي کنترل کننده و قلب سازمان مي باشد که مستقيما زير نظر رييس سازمان اداره مي شود رياست سازمان با انتخاب کارشناس مسئول اين قسمت ، مديريتي به اين قسمت داده تا همه ي کارکنان اين قسمت زير نظر يک مديريت واحد فعاليت هاي خود را انجام دهند.
واحد فناوري اطلاعات سازمان در طبقه همکف اين سازمان واقع شده و اتاق آن به قسمت هاي مختلف تقسيم شده که هر کارمند کارهاي خود را با توجه به شرح وظايف انجام مي دهد .
تمام سيستم هاي کامپيوتري سازمان به صورت يک شبکه از اين اتاق پشتيباني مي شوند و مديريت آن بر عهده مسئول اين قسمت مي باشد.
اتاق فناوري اطلاعات طبق نظر مسئول آن به قسمت هاي مختلف تقسيم شده تا باعث مزاحمت براي قسمت هاي مختلف نشود . تمام کامپيوترهاي اين سازمان چه در ساختمان سازمان چه در شهرهاي ديگر از طريق شبکه به هم متصل شده اند.سيستم تهويه اتاق فناوري به گونه اي مي باشد که در مواقع مختلف هواي مطبوع در داخل اتاق بوده تا از هر جهتي کارکنان اين قسمت چه از نظر روحي چه از نظر جسمي بهتر باشند و کار خود را بهتر انجام دهند.
فصل دوم:
ارزيابي بخش هاي مرتبط با رشته علمي کارآموز
بخش هاي فعال در واحد فناوري اطلاعات که به نوعي هماهنگ کننده واحدهاي مختلف مي باشد و به نوعي از نظر کاري با هم در ارتباط بوده و هر کدام کار مشخصي را از نرم افزار گرفته تا امور سخت افزاري انجام مي دهند.
بخش هاي اين قسمت همراه با اهم شرح وظايف :
رئيس گروه فناوري اطلاعات
اهم شرح وظايف :
- نظارت بر فعاليت هاي کارشناسان زير مجموعه وتقسيم وظايف بين آنها
- مشارکت در تحقيقات در زمينه فناوري اطلاعات و توسعه سيستم هاي نظام جامع
- تهيه ، طراحي و ارائه خط مش هاي لازم جهت بهره برداري هر چه بهتر از سيستم ها و توسعه روز افزون آن در سطح استان
- نظارت بر حسن اجراي طرح ملي بکفا ( IT – ICT ) با همکاري و هماهنگي وزارت متبوع و واحدهايي ذيربط در سطح سازمان وادارات تابعه
- مديريت و نظارت بر فرايند ارتباط مدارس با شبکه هاي اينترنت و اينترانت
- نظارت بر پشتيباني سيستم هاي نظام جامع انفورماتيک در آموزش وپرورش
- ايجاد نظام جامع اطلاع رساني در سطح آموزش وپرورش استان و واحدهاي تابعه
- تدوين برنامه ها و طرح هاي مناسب در جهت توسعه و ارتقا کارايي سيستم هاي نظام جامع انفورماتيک
کارشناسي فناوري اطلاعات ( معاونت بخش )
اهم شرح وظايف :
- تلاش در جهت رفع نواقص احتمالي سيستم هاي حقوق ، پرسنلي ، بکفا ، يارانه ، وام
- تجزيه وتحليل اطلاعات جمع آوري شده از وضع سيستم هاي موجود در سطح استان
- نگهداري برنامه ها در حافظه رايانه و يا حافظه کمکي
- دريافت ، ثبت و ضبط مشخصات کلي برنامه ها و تعيين جزئيات هر يک از برنامه ها
- همکاري با کارشناسان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرستان ها و واحدهاي تابعه
- آزمايش نرم افزارهاي پايه اي به منظور استفاده بهينه از سيستم هاي موجود رايانه اي
- دقت لازم جهت حسن اجراي دستورالعمل هاي بخشنامه صادره درباره شغل مورد تصدي
- پاسخگويي مناسب به تماس هاي تلفني و سوالات حضوري مراجعان در چارچوب وظايف مربوط به پست مورد تصدي
- طراحي وايجاد ساختار بانک هاي اطلاعاتي مورد نياز بر اساس استاندارد هاي مربوطه
کارشناس فناوري اطلاعات :
- تلاش در جهت رفع نواقص احتمالي سيستم هاي بازنشستگان ، ابتدايي و راهنمايي
- راهبري و نظارت بر اجراي برنام ها و جريان عمليات رايانه هاي در حال کار
- تشخيص و رفع مشکلات موجود و اعلام شده از سوي کاربران در چارچوب وظايف
- به کار بردن برنامه هاي پيش نياز جهت راه اندازي سيستم ها
- گزارش اشکالات موجود در اجراي برنامه ها ، رايانه ها و تجهيزات ارتباطي محلي و راه دور به مسئولين مربوطه
- انجام امور مربوط به نگهداري و طبقه بندي و حفاظت از منابع ضبط اطلاعات بر اساس ظوابط تعيين شده
- دريافت اسناد ومدارک ارجاعي و تحويل آن به مسئول ذيربط پس از پايان عمليات
کارشناس فناوري اطلاعات :
- نصب و راه اندازي يا نگهداري و عيب يابي و انجام امور پشتيباني ، سيستم هاي مالي ، اعتبارات ، انبار ، عامل ذيحساب ، دبيرخانه ، بايگاني ، تربيت معلم ، پايگاه پرسنلي ، مديريت پايگاه کد ملي
- تجزيه وتحليل اطلاعات جمع آوري شده از وضع سيستم هاي موجود در سطح استان
- نگهداري برنامه ها در حافظه رايانه و يا حافظه کمکي
- دريافت ، ثبت و ضبط مشخصات کلي برنامه ها و تعيين جزئيات هر يک از برنامه ها
- همکاري با کارشناسان فناوري اطلاعات شهرستان ها و واحدهاي تابعه
- آزمايش نرم افزارهاي پايه اي به منظور استفاده بهينه از سيستم هاي موجود رايانه اي
- دقت لازم جهت حسن اجراي دستورالعمل هاي بخشنامه هاي صادره درباره شغل مورد تصدي
کارشناس فناوري اطلاعات
- تلاش در جهت رفع نواقص احتمالي سيستم هاي سالي واحدي متمرکز ، تاييديه تحصيلي سالي واحدي ، فاينال ، سالي واحدي غير متمرکز ، ترمي واحدي ، پيشرو ، تاييديه ترمي واحدي ، تاييديه چهار ساله نظام قديم ، پيش دانشگاهي غير متمرکز ، پيش دانشگاهي متمرکز ، تاييديه پيش دانشگاهي و صدور بارکد
- تجزيه وتحليل اطلاعات جمع آوري شده از وضع سيستم هاي موجود در سطح استان
- نگهداري برنامه ها در حافظه رايانه و يا حافظه کمکي
- دريافت ، ثبت وضبط مشخصات کلي برنامه ها و تعيين جزئيات هر يک از برنامه ها
- همکاري با کارشناسان فناوري اطلاعات شهرستان ها و واحدهاي تابعه
- آزمايش نرم افزارهاي پايه اي به منظور استفاده بهينه از سيستم هاي موجود رايانه اي
- دقت لازم جهت حسن اجراي دستورالعمل هاي ، بخشنامه هاي صادره درباره شغل
آزمون آموخته ها و نتايج و پيشنهادات
فعاليت هاي کارآموزي اينجانب در مدت 30 روزبود ، که اين 30 روز در حدود سه ماه به طول انجاميد که در طي اين مدت کارآموزي آموخته هاي نيز داشته ام که آنها را مي توان به صورت زير تشريح کرد :
- آشنا شدن با برنامه هاي واحد فن آوري اطلاعات و همچنين هم سويي با خط مشي سازمان آموزش و پرورش که چگونه اينجانب فعاليت هاي نرم افزاري و سخت افزاري اين سازمان را انجام دهم.
- آشنايي با زمينه هاي سخت افزاري و نرم افزاري اين واحد که چگونه و تا چه حد برطرف کننده مشکلات و نواقص کارهاي سيستمي آموزش و پرورش باشد.
- شرکت در جلسات و سمينارهاي اين سازمان که تا حدي بتوانم از فعاليت هاي اين واحد در سطح منطقه آشنا شوم.
- جمع آوري اطلاعات در زمينه مطالعات سيستم هاي آموزش و پرورش به فرم هاي ورودي خروجي و گردش عمليات رايانه اي فايل ها و بانک هاي اطلاعاتي
- بررسي نيازهاي اطلاعاتي واحد مربوطه با ساير واحد سازمان
- آشنا شدن با نرم افزارهاي مديريت بانک هاي اطلاعاتي سازمان آموز و پرورش ( اطلاعات پرسنل مدارس ، حقوق فصول ). در سيستم حقوق واحد حسابداري با هماهنگي و نظارت واحد فن آوري اطلاعات به اعتبارات سازمان به قسمت هاي
مختلف مي پردازد. در اطلاعات پرسنلي واحد امور اداري و کارگزيني اطلاعات مربوطه به کارکنان شاغل رسمي ، پيماني ، حق التدريسي با هماهنگي واحد فن آوري به ادارات آموزش و پرورش ابلاغ مي نمايند.
- مطالعه تحقيق و تهيه گزارش لازم در زمينه هاي فن آوري اطلاعات به منظور ارتقا اطلاعات انجام گرفت.
- آشنايي با پيکره سخت افزاري سازمان از رايانه ها ، کابل کشي ، کارت هاي شبکه ، انواع هاب هاي شبکه و سرور شبکه مي باشد.
- آشنايي با نرم افزارهاي مختلف سازمان از جمله حقوق پرسنلي و نصب آنها در واحدهاي مربوطه
- همکاري با ساير مرکز رايانه اي شهرستاني و استاني از جمله سازمان مديريت و برنامه ريزي
- همکاري با طراحان و کارشناسان شبکه سازمان جهت برطرف کردن مشکلات شبکه داخلي سازمان
- تهيه برنامه هاي آموزشي براي کارکنان سازمان
- کمک در تهيه جداول مورد نياز واحدهاي مختلف در زمينه هاي مختلف
- بايگاني اطلاعات نرم افزاري و رايانه اي در قالب بسته هاي ديسکت و لوح فشرده
- همکاري با رئيس فناوري اطلاعات جهت حمل و نقل يکسري از تجهيزات سخت افزاري کامپيوتر
- کمک در تهيه گزارش هاي روزانه و هفتگي به مقام مافوق
- کمک در انتخاب و نصب نرم افزارهاي مورد نياز براي هر واحد
- کمک در تهيه کارت هاي اينترنت براي کارمندان آموزش و پرورش
- تايپ بعضي از نامه هايي به صورت رسمي براي قسمت هاي مختلف
- کمک در راه اندازي شبکه ي قسمتي از سازمان
- کمک در خواندن ليست هاي مربوط به دانش آموزان براي تسريع در کار
- آشنايي با واحد امتحانات و چگونگي استفاده رايانه در ثبت نمرات و جمع بندي آن
- ارسال بعضي نامه ها به دبيرخانه و بخش هاي ديگر سازمان
- کمک در تهيه و تنظيم برنامه هاي امتحاني
- آشنا شدن با طراحي نرم افزارهاي مخصوص آموزش و پرورش
- يادگيري بيشتر شبکه هاي محلي چه از نظر نرم افزار چه از نظر سخت افزاري
- بايگاني و آرشيو اطلاعات فن آوري در لوح هاي فشرده و طبقه بندي کردن آن
- همکاري با کارکنان ديگر سازمان جهت تسريع کارها
- شناخت امکانات و لوازم سخت افزاري و نرم افزاري سازمان
- آشنايي با مسئوليت هاي واحد فن آوري و کا در هر قسمت
و کارهاي بسيار ديگر انجام شد که جزئيات مطالب بالا مي باشد که ضرورت به توضيح وتشريح آن نيست.