گزارش کارآموزی شركت برق منطقه اي باختر
دسته بندي :
فنی و مهندسی »
برق، الکترونیک، مخابرات
گزارش کارآموزي شركت برق منطقه اي باختر در 17 صفحه ورد قابل ويرايش
فهرست مطالب
1.مقدمه..................................................................................................................................3
2.فصل اول...........................................................................................................................5
3.فصل دوم...........................................................................................................................9
4.فصل سوم.........................................................................................................................18
تا ريخچه شرکت برق منطقه اي باختر
تا قبل از تاسيس شرکت برق منطقه اي باختر استانهاي لرستان، همدان و مرکزي تحت پوشش برقهاي منـــطقه اي غرب و تهـــران بوده اند، با توجه به گسترش روز افزون شبکه هاي انتقال، فوق توزيع و توزيع و افزايش تعداد مشترکين و بعد مسافت استانهاي ياد شده از مراکز شرکتهاي فوق الذکر ضرورت امر ايجاب مي نمود که شرکتي در محدوده استانهاي ياد شده ايجاد گردد.
در سال 1362 وزير محترم وقت نيرو از نخست وزير محترم جمهوري اسلامي ايران خواستار تاسيس شرکتي به نام شرکت منطقه اي برق باختر گرديد که پس از طي مراحل قانوني در تاريخ 29/2/ 1363تقديم مجلس محترم شوراي اسلامي گرديد .
اساس نامه شرکت مشتمل بر 18 ماده و 6 تبصره در تاريخ 27/8/1363 به تصويب مجلس محترم شوراي اسلامي و در تاريخ 12/10/1363 به تاييد شوراي محترم نگهبان رسيد.
در نيمه دوم سال 1365 شرکت برق منطقه اي باختر تشکيل که برق استانهاي مرکزي، همدان و لرستان زير نظر اين شرکت به مرکزيت اراک فعاليت خود را آغاز نمود.
پيرو بهبود ساختار تشکيلات صنعت برق و به منظور تامين برق مطمئن تر و ارائه سرويس مطلوب تر با رعايت استاندارد هاي مربوطه اعم از فني و اقتصادي در جهت تشکيل توزيع نيروي برق استاني و اعلام داوطلبي شرکت برق منطقه اي باختر در راستاي سياستها و اهداف کلي وزارت نيرو و تعيين خط مشي هاو راهنماهاي معاونت امور برق وزارت نيرو و شرکتهاي توزيع برق استانهاي مرکزي، همدان و لرستان و شرکتهاي مشاوره اي مباشر و تاسيساتي وفني و ساختماني بتانير تشکيل گردد.
معرفي شركت برق منطقه اي باختر:
1-1-موقعيت جغرافيايي و ويژگيهاي شرکت
شرکت برق منطقه اي باختر ازشمالي ترين نقطه تا جنوبي ترين نقطه حدود 660 کيلو متر از قسمت شرق تا غرب منطقه حدود 450 کيلو متر ميباشد.
اين شرکت ازشمال به برق منطقه اي زنجان از غرب و از جنوب به سازمان آب و برق خوزستان و از جنوب شرقي به برق منطقه اي اصفهان و از شرق و شمال شرقي به برق منطقه اي تهران محدود مي شود .
وسعت اين شرکت بالغ بر 77535 کيلومتر مربع و جمعيت آن حدود 4200000 نفر و داراي 3 استانداري 20 فرمانداري، 51 شهر، 199 دهستان و 4639 روستا مي باشد.
1-2-موقعيت استراتژيك
به علت وسعت پوششي برق باختر(كه از شمال تا جنوب گسترده شده است)اين شركت سهم به سزايي در برق منطقه دارد و از بزرگترين شركت هاي توزيع و فوق توزيع ميباشد.
به طوريكه در سال گذشته كه يكي از پست هاي مهم اين شركت آسيب ديد(پست انجيرك) علاوه بر برق استان هاي مركزي، همدان و لرستان قسمتهايي از برق شهرهاي استان هاي مجاور نيز قطع گرديد.
در نتيجه اين شركت، از نظر استراتژيكي داراي موقعيت مهمي است و نبود آن آسيب جدي به برق منطقه هاي تحت پوشش و مجاور آنها وارد ميكند، خصوصا كه اين مناطق مناطق صنعتي و مهمي هستند(همانطور كه در موقعيت جغرافيايي گفته شد).
2-1-برآورد بار:
ابتدا برنامه برآورد بار از شرکت توانير دريافت شده در واقع يکي از کارشناسان آمار برآورد بار، وضعيت بار و روند برق دار شدن آنها را ازشهرکهاي صنعتي (شرکت شهرکهاي صنعتي)، قطبهاي صنعتي(منابع طبيعي)و نواحي صنعتي(جهادسازندگي)دريافت مي كند.
همچنين آمار متقاضيان و مشترکين بالاي دو مگا وات از دفتر نرخ و خدمات مشترکين دريافت مي نمايد و سپس با تجزيه و تحليل آمار توسط حوزه ستادي و شرکتهاي توزيع و همچنين تشکيل جلسات هماهنگي به تهيه گزارش نهايي برآورد بار مي پردازد. سپس نتايج به دست آمده را به دفتر برآورد بار توانير ارسال ميکند و اگر اين اطلاعات مورد تاييد شرکت توانير بود، پس از کنترل خطاها و بازبيني، کتابچه برآورد بار توسط توانير به چاپ ميرسد.
همچنين اين کارشناس نقشه هاي تقسيمات کشوري و جمعيت خانوار روستايي را از سازمان برنامه و بودجه دريافت مينمايد.
2-2-مراحل مختلف برنامه ريزي فني (جهت توسعه شبکه موجود و احداث تجهيزات جديد (
در اين مرحله مشکلات در رابطه با بار متوسط شرکتهاي توزيع مطرح ميشود. همچنين آمار ماهيانه ديسپاچينگ و پخش بار و مشکلات مطرح شده توسط معاونت بهره برداري در رابطه با پيک بار(شبکه هاي انتقال، توزيع و فوق توزيع)از معاونت بهره برداري دريافت شده و با توجه به کتابچه ي برآورد بار موجود و نقشه هاي شبکه ي توزيع و همچنين پيک بار همزمان و غير همزمان پستهاي 20/63 کيلو ولت که از دفتر آمار گرفته شده به تجزيه و تحليل و تعيين نقاط ضعف شبکه به لحاظ محدوديت بار مي پردازد. سپس راهکارهايي در اين رابطه مطرح شده که اولين راهکار انجام مانورهاي لازم بر روي شبکه 20 کيلو ولت و يا احداث شبکه جديد 20 کيلو ولت مي باشد. اگر اين راهکار مناسب نبود توسط افزايش ظرفيت پستهاي 20/63 کيلو ولت و اصلاح شبکه ي توزيع محدوديت را برطرف مي نمايد. در غير اين صورت به احداث پست جديد فوق توزيع و يا انتقال مي پردازند که بايد در اين مرحله بامحاسبات سنجش بار گزارش نهايي را جهت تصويب پست به توانير ارسال شود پس از تصويب و ابلاغ تائيديه به واحد طرح و توسعه ي پست جديدي احداث ميشود.
2-3-مديريت مصرف :
در اين بخش مراحل مختلف مديريت مصرف توسط معاونت نظارت بر توزيع، دفتر روابط عمومي، معاونت بهره برداري و دفتر تحقيقات انجام ميشود.
معاونت نظارت بر توزيع کارهايي به شرح زير انجام ميدهد:
1-ارائه ي لامپ هاي کم مصرف
2-ارائه طرح هاي بهينه سازي توزيع
3-محاسبه ي انرژي توزيع نشده
4-محاسبات تلفات توزيع
5-نصب کنتور(ديجيتالي وچند تعرفه، روشنايي معابر، مبادي ورودي فيدرهاي 20 کيلو ولت)
6-اصلاح لوازم اندازه گيري
7-خازن گذاري در سطح ولتاژ توزيع
- دفتر روابط عمومي با ارائه فيلم ,بروشور, خبر و عکس با مديريت مصرف همکاري مي کند.
- دفترتحقيقات نيز پروژه هاي تحقيقاتي در خصوص مديريت مصرف ارائه مي کند، همه اين کارها به دفتر برنامه ريزي فني ارائه شده و اين دفتر با ارسال به سايت اطلاع رساني و تشکيل سمينار براي بخش خانگي و تجاري و صنايع به تجزيه تحليل و ميزان اثرپذيري مي پردازد که اين نتايج و اطلاعات جمع بندي شده سرانجام به توانير اعلام مي گردد.