گزارش کاراموزی در مهد کودک کیانا

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی
گزارش کاراموزي در مهد کودک کيانا در 19 صفحه ورد قابل ويرايش



مواردي را که بايد در مهدکودک مورد مشاهده قرار داد:

1- وضع فيزيکي مهدکودک:

- ساختمان دور از خيابان اصلي و شمالي بود و از سر و صدا دور بود.

- ساختمان داراي يک زيرزمين مناسب و عاري از رطوبت بود که شامل دو اتاق، هال و يک سرويس بهداشتي بود که براي کودکان 4 ماه تا 2 سال در نظر گرفته شده بود. دماي مناسبي داشت و با پرده هاي زيبا عروسکي تزئين شده بود در يک اطاق سه تخت و فضاي بزرگي براي بازي داشت و اتاق ديگر براي تعويض لباس بچه در نظر گرفته شده بود.

در طبقه بالا 5 اتاق، 2 توالت فرنگي و 1 توالت معمولي، آشپزخانه اي بسيار بزرگ اپن و يک هال بزرگ داشت.

مساحت کل ملک 600 متر مربع بود که در باغستان کرج واقع مي باشد.

آدرس: کرج، باغستان غربي، بوستان 14، روبروي مخابرات، پلاک 1، 457 تلفن 4308316

- مساحت اطاقها متناسب با تعداد کودکان بود و داراي تهويه هوا بودند.

- تمام اطاقها از نور کافي برخوردار بوند.

- از رنگهاي بنفش، صورتي و سفيد براي رنگ آميزي استفاده شده بود.

- فقط يک کلاس کودکان قادر بودند از پشت پنجره اطاق به راحتي فضاي حياط را مشاهده کنند.

- پريزهاي برق داراي روپوش ايمني بود.

- در اطاقها قفسه کافي جهت نگهداري لوازم شخصي هر کودک به طور مجزا وجود داشت.

- مساحت حياط مهد به اندازه کافي بزرگ بود تا کودکان بتوانند آزادانه و بدون اينکه به يکديگر برخورد کنند بازي کنند. (حدود 200 متر مربع)

- مهدکودک داراي استخر بود که با نرده دور تا دور آن زده شده بود.

- ساختمان مهدکودک براي زيرزمين و طبقه بالا داراي پلکان بود. ابتدا و انتهاي پله ها ايمن شده بود و عرض و ارتفاع مناسب داشت.

- کليه دربها و پنجره ها از نظر ايمني طوري طراحي شده بود که کودکان به راحتي نمي توانستند آنها را باز کنند. نوک سر پنجره ها بالاي سر کودکان نبود.

- پنجره ها مجهز به تور سيمي مي باشند.

- دربها و پنجره ها داراي حفاظ مناسب بودند.

- دستشويي و توالت مناسب کودکان پيش دبستاني نبود. دستشويي بلند و دو تا از توالتها فرنگي بود.

- کف فضاي داخل مرکز (اطاقها و راهروها) با موکت پوشانده شده بود.

- زمين حياط بازي با موزائيک و محوطه اسباب بازي با شن پوشانده شده بود.

2- وضعيت بهداشت، ايمني و تغذيه در مهدکودک:

- فضاي اطاقها، صندليها، وسايل کمک آموزشي، اسباب بازيها از نظافت لازم برخوردارند. در قسمت شيرخوار محل تعويض لباس داشتند.

- در هر اطاق سطل زباله دردار وجود داشت.

- ملحفه تشک، پتو و بالش مناسب وجود داشت.

- صابون در تمام سرويسهاي بهداشتي کودکان، دستمال کاغذي (لور) در محلي مناسب براي استفاده کودکان قرار داشت.

- در مهدکودک طبخ غذا نداشتند.

- صورت ميان وعده هاي بچه ها به صورت برنامه فتوکپي شده به مادرها داده شده بود و نمونه اي از آن روي ديوار نصب شده بود «نمونه اي از آن ضميمه مي باشد.»

- کودکان موظف به شستن دستهاي خود قبل از صرف ميان وعده بودند.

- تغذيه کودکان از خانه آورده مي شد و در مهد فقط مصرف مي کردند.

- کودکان براي خوردن ميان وعده مستقلا عمل مي کردند و دو نفري به مربي نيازمند بودند.

- براي صرف غذا مکان مخصوصي در مهدکودک در نظر گرفته شده بود.

3- وسايل، تجهيزات و اسباب بازيهاي مهدکودک

- تجهيزات و اسباب بازيها جوابگوي نياز گروههاي مختلف سني کودکان بود.

- تجهيزات و اسباب بازيها در وضعيت مطلوب به نظر مي آمدند شکسته و ناقص نبودند.

- تعداد و مقدار اسباب بازيها نسبت به تعداد کودکان هر کلاس کافي به نظر مي آمد.

- هر کلاس مجهز به کتابخانه کوچک بوده که در حد دسترسي کودکان نيز بود.

- تعداد کتابهاي قصه نسبت به تعداد کودکان کافي بود و متناسب با گروه سني مورد نظر بود.

- کلاسها در حد مطلوب و جذاب تزئين شده بود. دور تا دور اطاقها با يونوليتهاي يک متر در يک متر نقاشي شده و نايلون گرفته شده بود.

- کلاس و راهرو به مراکز رغبت تقسيم بندي شده بود؛ دو چادر کوچک براي بازي در گوشه از راهرو بود. اتاق کوچکي براي اسباب بازي و محل بازي بود، سکويي براي اجراي نمايش در راهرو قرار داشت که با هماهنگي با مدير، کلاسها از فضاي راهرو مشترک استفاده مي کردند.

- برنامه آموزشي سالانه در دفتر مدير نصب شده بود و براي هر هفته يک واحد کار در نظر گرفته بودند که به شکل بسيار زيبا و گاهي برجسته در آورده بودند.

- برنامه آموزشي هفتگي و روزانه نيز داشتند.

- مهد داراي ضبط صوت و تلويزيون بود که کلاسها از آن استفاده مي کردند.

- در زمان بازديد برنامه آموزشي در حال اجرا با برنامه نصب شده مطابقت داشت.

- ميز و صندلي مناسب با قد و تعداد کودکان وجود داشت.

- در کلاسها موکت فرشي يا تکه اي وجود نداشت.

- کپسول اطفاء حريق به تعداد کافي نصب گرديده بود.

4- نحوه اجراي برنامه هاي آموزشي مهدکودک توسط مربيان:

- برنامه هاي آموزشي از قبل برنامه ريزي شده بود.

- مربي سعي در متمرکز کردن حواس کودکان قبل از شروع برنامه آموزشي يا کار گروهي داشت. به کودکان مي گفت حالا مي خواهيم کارمان را شروع کنيم بعد از اين حرف همه «بسم ا... الرحمن الرحيم، به نام خداوند بخشنده مهربان» مي گفتند. چند سوره و شعر که قبلا با آنها کار شده بود مي پرسيد و موضوع هفته و تقويم را سؤال مي کرد و بعد به آموزش مي پرداخت. در بين فعاليتها به بچه ها استراحت مي داد.

- محتواي برنامه آموزشي متناسب با گروههاي سني مورد نظر بود.

- مدت اجراي فعاليت آموزشي در کودکستان 10 دقيقه و در پيش دبستاني 15 دقيقه و گاهي کمتر بود.

- کودکان علاقه و رغبت به انجام برنامه هاي آموزشي از خود نشان مي دادند.

- برنامه آموزشي روزانه کودکان به ترتيب بود و از نظم خاصي با در نظر گرفتن نيازهاي جسماني، ذهني، عاطفي و اجتماعي کودکان در نظر گرفته شده بود.

«واحد کار خانواده»

هدف هاي کلي:

- آشنايي بيشتر با خانواده و وظايف هر يک

- آشنايي عميق تر با مفهوم پدربزرگ و مادربزرگ (خانواده هسته اي و گسترده)

- آشنايي عميق تر با مفاهيم دايي، خاله، عمه و عمو

- ياد دادن شعري در مورد خانواده

هدفهاي رفتاري:

- کودک در مورد وظايف هر يک از اعضا خانواده توضيح مي دهد.

- کودک نسبت پدربزرگ، مادربزرگ، عمو، عمه، دايي، خاله را با استدلال بيان مي کند.

- کودک شعري در مورد خانواده مي خواند.

- کودک به خانواده خود علاقمندي نشان داده و عکسهايي از آنها را به مهد مي آورد.

مقدمه:

اين واحد کار براي مهد و پيش دبستاني از ضروريات است زيرا با اين واحد کار کودک خود را در کوچکترين نهاد اجتماعي بهتر حس مي کند و مي شناسد و به خودشناسي او کمک کرده و باعث رشد عاطفي و اجتماعي او مي شود.

مشاهده:

- امروزه با چه کسي به مهدکودک آمديد؟ او با شما چه نسبتي دارد؟ وظايف او چيست؟

بحث و گفتگو:

- بچه ها يکي يکي در مورد اعضاي خانواده خود صحبت مي کنند و مربي حرفها را جمع بندي مي کند و تعداد افراد خانواده هر بچه گفته مي شود.

- به چه کساني پدربزرگ و مادربزرگ مي گوئيم؟

- در مورد عمه، عمو، خاله، دايي و ارتباط آنها با کودک سوال مي کنيم.

- اگر عمه، عمو، خاله و دايي ازدواج کنند و يا کرده باشند، بچه هاي آنها چه نسبتي با کودک دارند را مي پرسيم و نسبت همسر آنها را جويا مي شويم.

نکات اجتماعي:

چگونگي تشکيل خانواده توضيح داده مي شود.

- بچه ها يکي يکي در مورد عملکرد و وظايف هر يک از اعضاي خانواده صحبت مي کنند و حرفها توسط مربي جمع بندي شده و اهميت هر يک از اعضاي خانواده شرح داده مي شود (1 نقش افراد خانواده)

- کودکان را با مفهوم خانواده کم جمعيت و پرجمعيت آشنا مي کنيم و از آنها مي خواهيم کدام بهتر است و چرا؟

- براي کودکان شرح مي دهيم خانواده دو نوع است هسته اي و گسترده و در مورد آنها توضيح داده و از بچه ها مي خواهيم بگويند که کدام يک از آنها هستند.

- احترام گذاشتن به تک تک اعضاي خانواده مهم است و يک کار ارزشمند مي باشد. در قرآن و دين ما آمده که بايد به بزرگتر از خودمان احترام بگذاريم و با کوچکتر از خودمان مهربان باشيم.

- توجه بيشتر و رعايت حال مادربزرگ و پدربزرگ را بکنند.

نکات بهداشت رواني:

مي پرسيم رفتار اعضاي خانواده با شما چگونه است؟

- بچه ها همانطور که اعضاي خانواده به شما توجه دارند شما هم بايد به آنها توجه کنيد.

- بچه ها همانطور که اعضاي خانواده به کارهاي خوب شما آفرين مي گويند شما هم بايد به کارهاي خوب آنها آفرين بگوئيد و از آنها تشکر کنيد.


دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 1969 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 19

حجم فایل:15 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: