پروژه کارآفرینی کارگاه تولید درب پیش ساخته

دسته بندي : کارآفرینی » تولیدی
پروژه کارآفريني کارگاه توليد درب پيش ساخته در 50 صفحه ورد قابل ويرايش


فهرست مطالب

عنوان شماره صفحه

خلاصه طرح :............................................................................................................................................................. 5

فصل اول..................................................................................................................................................................... 6

کليات.......................................................................................................................................................................... 6

مقدمه :........................................................................................................................................................................ 7

نام کامل طرح و محل اجراي آن :.............................................................................................................................. 7

محل اجرا :.................................................................................................................................................................. 8

مشخصات متقاضيان :................................................................................................................................................. 8

دلايل انتخاب طرح :................................................................................................................................................... 8

وضعيت و ميزان اشتغالزايي :..................................................................................................................................... 8

تاريخچه و سابقه مختصر طرح :................................................................................................................................. 9

نام و کد محصولات.................................................................................................................................................... 9

كد محصول............................................................................................................................................................... 10

شماره تعرفه گمركي................................................................................................................................................. 10

شرايط واردات......................................................................................................................................................... 10

بررسي و ارائه استاندارد ملي يا بين المللي............................................................................................................. 11

بررسي و ارائه اطلاعات لازم در زمينه قيمت توليد داخلي و جهاني..................................................................... 11

بررسي قيمت هاي داخلي........................................................................................................................................ 11

قيمت درب هاي پيش ساخته چوبي بر اساس عوامل زير تعيين مي گردد .......................................................... 11

بررسي قيمت هاي جهاني........................................................................................................................................ 11

موارد مصرف و كاربرد............................................................................................................................................. 12

در مورد انواع درب ها كه سبب ايجاد موارد كاربرد مختلف نيز بر اي آنها ايجاد م ي كند، كه مي توان به موارد زير اشاره كرد . 12

بررسي كالاهاي جا يگزين و تجزيه تحليل اثرات آن بر مصرف محصول.............................................................. 13

كشور هاي عمده توليد كننده و مصرف كننده......................................................................................................... 14

كشور هاي عمده توليد كننده درب هاي پيش ساخته در جهان شامل كشور هاي زير مي باشد........................... 14

شرايط صادرات........................................................................................................................................................ 15

وضعيت عرضه و تقاضا............................................................................................................................................ 16

بررسي ظرفيت بهره برداري و روند توليد از آغاز برنامه سوم تاكنون................................................................... 16

الف) بررسي ظرفي تهاي بهره برداري.................................................................................................................... 16

ب ) بررسي روند ظرفيت نصب شده توليد درب پيش ساخته چوبي در كشور................................................... 17

بررسي روند توليد واقعي درب هاي پيش ساخته در كشور................................................................................... 18

د) بررسي سطح تكنولوژي توليد در واحدهاي فعال............................................................................................. 19

فرايند توليد درب هاي پيش ساخته به صورت زير است:...................................................................................... 19

ه) نگاهي به راندمان توليد (درصد استفاده از ظرفيت اسمي) در واحدهاي توليدي فعال.................................... 19

و) نام كشورها و شرك تهاي سازنده ماشي نآلات مورد استفاده توليد................................................................. 20

از اينرو با توجه به وضعيت فوق ، فهرست منابع تامين ماشين آلات در جدول زير آمده است.......................... 20

پيش بيني عرضه در بازار آينده كشور..................................................................................................................... 22

الف) پيش بيني توليد داخل واحدهاي فعال.......................................................................................................... 22

ب ) پيش بيني توليد داخل واحدهاي در حال ايجاد.............................................................................................. 23

با توجه به جدول بالا ، ظر فيت طرح هاي در حال ايجاد كه در آ ينده به ظرفيت نصب شده كشور اضافه خواهد شد، به صورت زير قابل پيش بيني است:........................................................................................................................................................................ 23

بررسي روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا نيمه اول سال 85................................................................ 24

جمع بندي عرضه..................................................................................................................................................... 24

در جدول زير جمع بندي عرضه درب پيش ساخته آمده است ............................................................................ 24

بررسي روند مصرف از آغاز برنامه......................................................................................................................... 24

بررسي روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم تا نيمه اول سال 85............................................................... 26

بررسي نياز به محصول با اولويت صادرات تا پايان برنامه چهارم.......................................................................... 26

برآورد ميزان تقاضاي داخل در آينده...................................................................................................................... 26

پيش بيني صادرات................................................................................................................................................... 27

مطالعات فني و تكنولوژيكي.................................................................................................................................... 27

بررسي اجمالي تكنولوژي و روش هاي توليد و عرضه محصول در كشور و مقايسه آن با ديگر كشورها.............. 27

الف ) نگاهي به روش توليد درب پيش ساخته چوبي آماده................................................................................... 27

فرايند توليد درب هاي پيش ساخته به صورت زير است:...................................................................................... 28

ب ) مقايسه روش توليد معمول كشورمان با ديگر كشورهاي جهان...................................................................... 28

تعيين نقاط قوت و ضعف تكنولوژي هاي مرسوم (به صورت اجمالي) در فرآيند توليد..................................... 29

مجوز هاي قانوني :................................................................................................................................................... 29

مراحل صدور جواز تاسيس :................................................................................................................................... 29

شرايط عمومي متقاضيان ( اعم از اشخاص حقيقي يا حقوقي ) دريافت جواز تاسيس......................................... 30

1- اشخاص حقيقي............................................................................................................................................... 30

2- اشخاص حقوقي.............................................................................................................................................. 30

مدارك مورد نياز:..................................................................................................................................................... 30

اصلاحيه جواز تاسيس :........................................................................................................................................... 31

تعريف:...................................................................................................................................................................... 31

صدور پروانه بهره برداري :..................................................................................................................................... 32

مراحل صدور توسعه طرح :..................................................................................................................................... 32

فصل دوم.................................................................................................................................................................. 33

روش انجام کار......................................................................................................................................................... 33

جنبه هاي ابتکاري بودن و خلاقيت به کار رفته شده :........................................................................................... 34

مشخصات نيروي انساني مورد نياز از لحاظ مفيد بودن و توانايي کار :................................................................. 34

روش هاي بازاريابي و تبليغات جهت جذب مشتريان............................................................................................ 35

برآورد حداقل ظرفيت اقتصادي طرح..................................................................................................................... 35

لحاظ كردن نقطه سربسر توليد................................................................................................................................. 35

لحاظ كردن حداقل سود مورد انتظار....................................................................................................................... 35

ميزان مواد اوليه عمده مورد نياز سالانه، محل تامين و قيمت ارزي و ريالي آن.................................................... 36

الف ( معرفي نوع مواد اوليه عمده........................................................................................................................... 36

ب ( معرفي منابع تأمين مواد اوليه عمده................................................................................................................ 36

ج( برآورد ميزان مصرف سالانه مواد اوليه............................................................................................................. 37

د ( برآورد قيمت هاي مواد اوليه مصرفي................................................................................................................ 37

ه ( بررسي تحولات اساسي در روند تأمين اقلام عمده مورد نياز در گذشته و آينده............................................ 37

پيشنهاد منطقه مناسب براي اجراي طرح................................................................................................................ 38

انتخاب محل اجراي يك طرح توليدي عموماً براساس معيارهاي زير صورت مي گيرد:...................................... 38

-1 بازار تأمين مواد اوليه.......................................................................................................................................... 39

-2 بازار فروش......................................................................................................................................................... 39

-3 احتياجات و نيازمند يهاي ديگر طرح................................................................................................................ 39

-4 امكانات زير بنايي مورد نياز.............................................................................................................................. 40

-5 حمايت هاي خاص دولتي.................................................................................................................................. 40

فصل سوم................................................................................................................................................................. 41

امور مالي طرح......................................................................................................................................................... 41

سرمايه گذاري ثابت طرح :...................................................................................................................................... 42

خريد دفتر کار :........................................................................................................................................................ 42

هزينه زمين :............................................................................................................................................................. 42

هزينه محوطه سازي :............................................................................................................................................... 43

هزينه ساختمان سازي :............................................................................................................................................ 43

هزينه ماشين آلات و تجهيزات :.............................................................................................................................. 44

هزينه تاسيسات و تجهيزات عمومي :...................................................................................................................... 45

وسايل اداري و خدماتي........................................................................................................................................... 45

ماشين آلات حمل و نقل درون/ برون کارگاهي...................................................................................................... 45

تجهيزات آزمايشگاهي و كارگاهي........................................................................................................................... 46

هزينه هاي قبل از بهره برداري................................................................................................................................ 46

هزينه هاي پيش بيني نشده...................................................................................................................................... 46

هزينه سرمايه گذاري ثابت :..................................................................................................................................... 47

فصل چهارم.............................................................................................................................................................. 48

جمع بندي – نتيجه گيري و پيشنهادات.................................................................................................................. 48

نتايج حاصله از اجراي طرح :.................................................................................................................................. 49




خلاصه طرح :

در اين طرح به بررسي کارگاه توليد درب پيش ساخته پرداخته شده است ، براي بررسي طرح از روش هاي آماري و اقتصادي و برآورد هاي مالي استفاده شده است ، اين طرح شامل چهار فصل ميباشد ، فصل اول به بيان کلياتي از قبيل مقدمه ، تاريخچه ، مجوز هاي قانوني مورد نياز ، وضعيت بازار ، ميزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بيان روش انجام کار پرداخته است ، بازديد از واحد کاري مشابه ، نيروي انساني ، نحوه تامين سرمايه و ... از جمله عناوين موجود در اين فصل ميباشد ، فصل سوم به بررسي طرح از ديدگاه اقتصادي پرداخته است ( طرح توجيهي يا BP ) ، عناويني از قبيل نيروي انساني مورد نياز ، ميزان سرمايه گذاري ، مواد اوليه مورد نياز ، ماشين آلات مورد نياز و ... از جمله عناوين موجود در اين فصل ميباشد ، در نهايت فصل چهارم به بيان نتيجه اجراي طرح مي پردازد .



مقدمه :

مطالعات امكان سنجي، مطالعات كارشناسي است كه قبل از اجراي طرح هاي سرمايه گذاري اقتصادي انجام مي گيرد. در اين مطالعات از نگاه بازار، فني و مالي و اقتصادي طرح مورد بررسي و آناليز قرار گرفته و نتايج حاصل از آن به عنوان مبنايي براي تصميم گيري سرمايه گذاران مورد استفاده قرار مي گيرد.

گزارش حاضر مطالعات امكان سنجي مقدماتي توليد درب هاي پيش ساخته چوبي مي باشد. اين مطالعات در قالب متدولوژي مطالعات امكان سنجي تهيه گرديده است و مطابق متدولوژي فوق ، ابتدا محصول مورد مطالعه به طور دقيق معرفي شده و سپس بررسي هاي لازم روي بازار آن صورت خواهد گرفت و در ادامه مطالعات فني در خصوص چگونگي توليد و امكانات سخت و نرم افزاري مورد نياز نيز شناسايي شده و در نهايت ظرفيت هاي اقتصادي و حجم سرمايه گذاري مورد نياز براي اجراي طرح برآورد و ارائه خواهد شد تا با استفاده از آن سرمايه گذران و علاقه مندان محترم بتوانند كليه اطلاعات مورد نياز را كسب و در جهت انجام سرمايه گذاري اقتصادي با ديد باز و مسير شفاف اقدام نمايند . اميد است اين مطالعات كمكي هرچند كوچك در راستاي توسعه صنعتي كشورمان بعمل بياورد .



نام کامل طرح و محل اجراي آن :

توليد درب پيش ساخته







محل اجرا :





مشخصات متقاضيان :

نام


نام خانوادگي


مدرک تحصيلي


تلفن














دلايل انتخاب طرح :

با بررسي ميزان تقاضاي مسكن در كشور و توان توليد و عرضه آن ، مي توان گفت كه ميزان نياز مسكن در كشور حدود 1,5 ميليون دستگاه در سال است و اين در حالي است كه حداكثر توان توليد مسكن در كشور 700 هزار دستگاه مي باشد . وضعيت فوق سبب ايجاد كمبود در كشور و رشد قيمت ها شده است . لذا كليه عواملي كه سبب كاهش زمان ساخت مسكن و در نتيجه افزايش قابليت توليد مي گردد ، از اهميت خاص بر خوردار خواهد بود . درب هاي پيش ساخته با توجه بر اينكه سبب نصب سريع و كاهش نسبي دوره ساخت ساختمان مي گردد ، داراي اهميت مي باشد .



وضعيت و ميزان اشتغالزايي :

تعداد اشتغالزايي اين طرح 23 نفر ميباشد .



تاريخچه و سابقه مختصر طرح :

نام و کد محصولات

درب پيش ساخته چوبي ، درب هائي هستند كه از تخته هاي MDF , HDF ساخته مي شوند . تخته هاي فوق علاوه بر اينكه از استحكام بالائي نسبت بر چوب معمولي ، تخته هاي چند لايه و فيبر ها برخوردار مي باشند، مقاومت بسيار خوبي نيز در مقابل رطوبت و آب از خود نشان مي دهند .

درب هاي پيش ساخته بصورت مدولار ( ابعاد و اندازه هاي استاندارد شده و مشخص ) طراحي و ساخته شده و در دسترس مشتريان قرار مي گيرند . لذا ساختمان سازان با تامين آن ، تنها اقدام به نصب درب مي نمايند و دليل اطلاق درب پيش ساخته بر اين محصولات نيز همين موضوع مي باشد . پيش ساخته بودن سبب مي گردد كه عمليات تامين و نصب درب با سرعت بالاتري انجام گيرد و بدينوسيله طول كل احداث بنا كاهش پيدا نمايد و اين موضوع براي توليد كنندگان ساختمان بسيار خوشايند است .

ورود اين محصولات به كشور از دهه گذشته آغاز گرديده است ولي در اين مدت كوتاه گسترش بسيار قابل توجهي پيدا كرده و جايگاه بالائي را در ميان ساير محصولات مشابه پيدا كرده است و اين موضوع مقبوليت آنرا نزد مصرف كنندگان نشان مي دهد .در شكل زير نمونه اي از درب پيش ساخته آماده نشان داده شده است

موارد مصرف و كاربرد

درب ها ي پيش ساخته بعنوان درب داخل منازل ، ادارات ، شركت ها و موارد مشابه مي باشد . اين درب ها بصور ت مدولار ساخته شده و طراح ساختمان متناسب با آنها اقدام به تعبيه فضاي نصب در ديوارها مي نمايند .

اجراي سر يع خريد و نصب درب در ساختمان ساز ي ها و همچنين قيمت نسبتا مناسب اين درب ها بواسطه تو ليد سري و انبوه آنها ، مطلو بيت بالا ئي را در بازار در جهت استفاده از اين درب ها بوجود آورده است .



در مورد انواع درب ها كه سبب ايجاد موارد كاربرد مختلف نيز بر اي آنها ايجاد م ي كند، كه مي توان به موارد زير اشاره كرد .

• درب ورودي
• درب هاي اتاق ها
• درب هاي پارتيشن
• درب هاي دكوري

شكل ظاهري ز يبا و استحكام مكانيكي بالا ، كاربرد اين درب ها را روز به روز افز ايش داده و مصرف آنرا عمومي مي سازد .

بررسي كالاهاي جا يگزين و تجزيه تحليل اثرات آن بر مصرف محصول

اصلي ترين كالا ي جا يگزين درب ها ي پيش ساخته چو بي ، درب ها ي چو بي معمو لي مي باشد كه از چوب معمولي ، سه لايه و فيبر ساخته مي شود . از طرف ديگر بعضا درب هاي آهني و آلومينيومي نيز مي توانند براي اين نوع درب ها بعنوان جايگزين محسوب گردند ، ليكن همانطوريكه عنوان شد اصلي ترين جايگزين ، درب هاي چوبي معمولي است كه در جدول زير توضيحات مختصر ي در خصوص اثرات كالاهاي جايگزين فوق و قدرت جايگزيني براي درب هاي پيش

ج( برآورد ميزان مصرف سالانه مواد اوليه

ميزان مصرف مواد او ليه طرح به طور كامل تابع ميزان تو ليد درب مي باشد. از طرف د يگر بخشي از ماده او ليه به صورت پرت از آن جدا خواهد شد كه لازم است اين پرت به ظرفيت توليد اضافه شده و حاصل جمع به عنوان ميزان مصرف ساليانه مواد اوليه مورد توجه قرار گيرد. در قسمت معر في تكنولوژ ي و روش تو ليد عنوان شد كه در فر ايند تو ليد مرحله اي تحت عنوان برش تخته وجود دارد كه در اين عمل ، ميزان حدود پنج درصد وزن محصول نها ئي بعنوان پرت و ضايعات توليد در نظر گرفته مي شود .

با توجه به مطالب ذكر شده در نهايت مي توان گفت كه ميزان مصرف مواد اوليه طرح به ميزان 1,05 برابر ظر فيت طرح لحاظ مي گردد . كه با توجه به ظر فيت عملي 15000 متر مربعي لحاظ شده براي طرح ، مصرف سالانه مواد معادل 15750 متر مربع بر آورد مي گردد .



د ( برآورد قيمت هاي مواد اوليه مصرفي

قيمت هر متر مكعب تخته MDF , HDF معادل 1500000 ريال مي باشد . البته اين قيمت تابع كيفيت تخته و ضخامت آن مي باشد كه در اينجا متوسط قيمت ارائه شده است .



ه ( بررسي تحولات اساسي در روند تأمين اقلام عمده مورد نياز در گذشته و آينده

ماده اوليه مورد استفاده طرح تخته MDF , HDF است . اين مواد توسط شركت هاي مختلف در كشور تو ليد و بخشي ديگر نيز از خارج كشور وارد مي شود . ليكن از آنجائيكه ظرفيت طرح نسبتا پائين است لذا مي توان تخته هاي وارداتي را نيز از بازار هاي داخلي تامين كرد . از اينرو در اين قسمت قيمت هاي اين مواد در بازار كشورمان مورد مطالعه قرار خواهد گرفت .

امكانات زير بنايي مورد نياز

از جمله امكانات ز يربنايي مي توان به راهها ي ارتباطي، شبكه برق سراسر ي، فاضلاب و غيره اشاره كرد كه در طرح حاضر در سطح نياز طرح، مي توان گفت كه محدوديت و حساسيت خاصي در انتخاب محل اجراي طرح وجود ندارد.



-5 حمايت هاي خاص دولتي

طرح حاضر يك طرح عمومي صنعتي است و لذا به نظر نمي رسد كه حما يت هاي خاص دولتي براي آن وجود داشته باشد . البته اجراي طرح در نقاط محروم مي تواند مشمول برخي حما يت هاي عمومي دولتي شود كه اين حما يت ها ارتباطي به نوع طرح نداشته بلكه تابع محل انتخاب شده بر اي اجر اي آن خواهد بود و لذا بد ينوسيله مي توان گفت از لحاظ اين معيار محدوديت تا تسهيلات خاص دولتي بر اي طرح وجود ندارد. با جمع بندي مطالعات مكان يابي، محل اجراي مناسب اجراي طرح در جدول زير آمده است.
دسته بندی: کارآفرینی » تولیدی

تعداد مشاهده: 1156 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 50

حجم فایل:1,150 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: