مقاله بررسی وظايف اجتماعي جوانان
دسته بندي :
علوم انسانی »
علوم اجتماعی
مقاله بررسي وظايف اجتماعي جوانان در 25 صفحه ورد قابل ويرايش
فهرست مطالب
مقدمه ..................................................................................................................
فصل اول : بخش اول : هويت جوان و خصوصيات جواني................................
هويت جواني..........................................................................................................
دوره جواني مظهر درخشندگي آفرينش الهي........................................................
ويژگيهاي دروه جوانيژ.........................................................................................
تمايلات و انگيزه هاي دوران جواني......................................................................
بخش دوم : نقد و ارزيابي ديدگاهها در خصوص جوان.......................................
تملق گويي و اسطوره سازي از جوان..................................................................
استفاده ابزاري از احساسات جوان......................................................................
نگاه به دوره جواني از منظر جوان.......................................................................
قضاوت واقعي درباره جوان.................................................................................
فصل دوم : وظايف اجتماعي جوانان و خانوادهها..............................................
بخش نخست : وظايف اجتماعي جوانان.................................................................
استفاده از فرصتها براي تهذيب نفس، كسب معرفت.............................................
فراگيري علوم .......................................................................................................
اهتمام به ورزش براي بهرهمندي از سلامت جسماني و روحي ..........................
خلاقيت، نوآوري و ابتكار در عرصه علمي اجتماعي.............................................
اجتناب از مفاسد اخلاقي و اجتماعي......................................................................
تقويت بنيانهاي اخلاقي و معنوي...........................................................................
تقويت اراده و ايمان براي سازندگي فردي و اجتماعي.........................................
مقدمه
از جمله وظايف مهم رهبران ديني، مسئولان نظام و خانوادهها هدايت و تربيت نسل جوان جامعه مي باشد. در كشور اسلامي ايران بلحاظ بافت جمعيتي، غالب جمعيت كشور را جوانان تشكيل مي دهند و نقش اين درصد عظيم در سرنوشت سياسي اجتماعي و اقتصادي و فرهنگي كشور يك نقش بسيار ممتاز و بي بديل مي باشد. وجود خصلت ها و خصوصيات جواني مانند انرژي، انگيزه، طراوت و … موجب گشته است كه جمعيت جوان كشور به عنوان يك منبع عظيم انساني جامعه ايران را جامعه اي جوان و پرانرژي و با طراوت و با انگيزه در ميان جوامع جلوهگر سازد. نقش جوانان به همان اندازه كه در راستاي تكامل و سازندگي نظام جمهوري اسلامي يك نقش تعيين كننده است آسيبهايي نيز اين جمعيت عظيم را تهديد مي نمايد كه دشمنان نظام جمهوري اسلامي با وقوف به شرائط و فضاي حاكم بر جوانان كشور به آن آسيبها و تهديدها دلبستگي نشان مي دهند.
بخش اول: هويت جوان و خصوصيات جواني
الف – هويت جواني
جواني، يك پديدهي درخشان و يك فصل بي بديل و بينظير هر انساني است. در هر كشوري كه به مسألهي جوان و جوانان، آن چنان كه حق اين مطلب است، درست رسيدگي بشود، آن كشور در راه پيششرفت، موفقيتهاي بزرگي به دست خواهد آورد. اگر كشوري مثل كشور ما باشد – كه جمعبت جوان، يك جمعيت غالب و بزرگ و يك نسبت عظيم از جمعيت كل كشور را تشكيل مي دهد – اين قضيه اهميت بيشتري پيدا ميكند. من امروز مايلم قسمت اول صحبتم بيشتر مودر توجه بزرگترها قرار بگيرد. هم مسئولان، هم پدر و مادرها، هم معلمان و متصديان مسائل مربوط به جوانان. در قسمت دوم، خطاب اصلي من به شما جوانان است كه مطالبي را با شما در ميان خواهم گذاشت. .
اما قسمت اول كه دربارهي مسووليتهايي است كه نسبت به جوان وجود دارد. بايد بگويم كه جواني – اين دورهي مشعشع و درخشان – دورهيي است كه اگر چه چندان طولاني نيست، اما آثارش ماندگار و طولاني در همهي زندگي انسان است.
جوانها همان طوري كه جسمشان نشاط و تازگي و نيرو دارد روحشان هم سرشار از نشاط است. اين موجود را – با قدرت فكر او، با قدرت خرد او، با توان جسمي او، با توان عصبي او، با نيروهاي ناشناختهي وجود او – خداي متعال خلق كرده است تا از اين طبيعت، از اين خور و خواب و از اين دنياي مادي، همچون وسيلهيي استفاده كند و خود را به مقامات قرب الهي برساند.
نبايد تصور كرد كه اين نگاه، نگاه منزوي و منعزل از دنياست، نه، راه قرب الهي از وسط همين ماديات عبور مي كند، اما در ماديات متوقف نميشود. گناه بزرگ بشريتي كه خود را در ماديت غرق كرده است، اين نيست كه به دنيا پرداخته است، گناه او اين است كه فراتر از خواستهاي مادي، آرماني را، ستارهي درخشاني را، هدف و سرمنزل بلندي را تصور نكرده است.
ب – دوره جواني مظهر درخشندگيهاي آفرينش الهي
جوان در هر جامعه و كشوري، محور حركت است. اگر حركت انقلابي و قيام سياسي باشد، جوانان جلوتر از ديگران در صحنهاند. اگر حركت سازندگي يا حركت فرهنگي باشد، باز جوانان جلوتر از ديگرانند و دست آنها كارآمدتر از دست ديگران است. حتي در حركت انبياي الهي هم - جمله حركت صدر اسلام - محور حركت و مركز تلاش و تحر ك، جوانان بودند.
آن كشورهايي كه جوان كم دارند - كما اين كه بعضي از كشورها امروز به خاطر بعضي از سياستهاي تنظيم نسل و خانواده و از اين حرفها، دچار كمبود نسل جوان هستند - ولو در علم و تكنولوژي و ترقيات جلو باشند، كارشان لنگ است، مجبورند از كشورهاي ديگر جوان قرض بگيرند! جوان و جواني، يكي از درخشندگيهاي آفرينش الهي است. دشمنان جوامع اين نكته را خوب تشخيص دادهاند و بخصوص روي آن انگشت گذاشتهاند.
ج – ويژگيهاي دوره جواني
1- استقلال خواهي، اسير نبودن طبيعت جوان است
جوان مايل به استقلال است. جوان طبيعتاً سرش را بالا مي گيرد و مايل نيست كه اسير و دنبالهرو باشد.
2- انزجار از زورگويي و ظلم پذيري
خصوصيت بسيار مهمش اين است كه درمقابل مظاهري كه از نظر فطرت انساني زشت است – مثل ظلم، زورگويي، تبعيض، بي عدالتي، تقلب، دورويي و نفاق – حساسيت منفي دارد و آن را دفع ميكند.
3- آرمانگرايي و پرهيز از مصلحتگرايي
§ آرمانگرايي در مقابل مصلحت گرايي است، عشق به آرمانها و مجذوب آرمانها شدن ، انسان وقتي كه در محيط تلاش و كار معمولي زندگي قرار مي گيرد، گاهي موانع جلوي چشم او را مي گيرد، آرمانها را دور دست و غير قابل دستيابي به انسان نشان مي دهد، و اين خطر بزرگي است. گاهي آرمانها فراموش ميشوند. در محيط جوان، آرمانها محسوس، زنده، قابل دسترسي و دستيابي است، لذا براي آنها تلاش مي شود، خود اين تلاش ، تلاش مباركي است.
4- صدق و صفا و خلوص در انجام فعاليتها
خصوصيت دوم، صدق و صفا و خلوص است. در محيط معمولي زندگي، در محيط سياست، در محيط تجارت، در محيط بده بستانهاي اجتماعي، هر كسي هر حرفي كه مي زند، مواظب است ببيند از اين حرف چه گيرش مي آيد و چه از دست مي دهد، حالا بسته به اين است كه چهقدر زرنگ، چهقدر پشت همانداز و چهقدر عاقل باشد.
5- خطرپذيري و شجاعت
جوان، سرشار از اميد و نشاط است و مايل است كاري به او محول كنند و آن را با شجاعت و خطرپذيري انجام دهد.
6- گستاخي، ابتكار و نوآوري
نوآوري جوان، گستاخي جوان، ابتكار جوان، بسياري از قيود را نپذيرفتن- در روحيهي جوان هست.
7- اصلاح طلبي و اعتراض صادقانه در امور
§ جوان، حق را آسان مي پذيرد، اين خيلي مهم است. جوان، راحت و صادقانه اعتراض ميكند و به دغدغه و بدون هيچگونه گرفتاري دروني، اقدام ميكند، اين هم بسيار مهم است. پذيرش آسان، اعتراض صادقانه و اقدام بي دغدغه را شما كنار هم بگذاريد، ببينيد چه حقيقت زيبايي به وجود ميآيد و چه كليدي براي حل مشكلات است.
8- اجتناب از دلبستگي حزبي و قيد و بندهاي محدود كننده
خصوصيت سوم، آ“زادي و رهايي از وابستگيهاي گوناگون حزبي وسياسي و نژادي و امثال اينهاست.
د- خلاقيت، نوآوري و ابتكار در عرصههاي علمي اجتماعي
نوآوري اصلاً چيزي نيست كه اجازه لازم داشته باشد وكسي كه مي خواهد نوآوري كند، از كسي اجازه بگيرد. نوآوري بايد در همهي زمينه ها انجام بگيرد. معناي نوآوري اين نيست كه ما اصول پذيرفته شدهي منطقي و عقلاني خودمان را زير سؤال ببريم. معناي نوآوري، پيشرفت و تكامل در اموري است كه رو به تكامل هستند. مثلاً عدالت چيز خوبي است. هر كسي كه بخواهد نوآوري كند، شيوهي خوبي را براي تأمين عدالت پيدا مي كند، اما در خوبي عدالت شك نمي كند. محبت به پدر و مادر، محبت به فرزند، يك امر طبيعي است، ممكن است كسي براي آن شيوهيي پيدا كند كه تا كنون وجود نداشته است، اما در اصل اين اصول كسي شك نمي كند. بنابراين، وقتي شما به نوآوري اشاره مي كنيد و مي گوييد جوان مي خواهد نوآوري كند، لزوماً به آن معني نيست كه نوآوري شامل نوآوريهاي غير منطقي و نامعقول هم ميشود. بنابراين، نوآوري درست مورد نظر است.
س- اجتناب از مفاسد اخلاقي و اجتماعي
1-اجتناب از مفاسد اخلاقي به منظور دفاع از هويت ديني و ملي و سازندگي كشور
§ از رفتار يك جامعه ميشود فهميد كه آيا اين جامعه، قادر به دفاع از هويت و حيثيت خود هست يا نه. جامعه يي كه مردم آن به مسايل شخصي بيشتر اهميت بدهند تا مسايل كشور و مسايل جمعي، جامعه يي كه درآن جوانان روبه فساد روند، جامعهيي كه افراد مؤثر آن نسبت به مصالح انقلاب و كشور بي تفاوت و بي اعتنا شوند، جامعه يي كه درآن اختلافهاي سياسي و مذهبي و گروهي و صنفي و قومي اوج بگيرد و رشد كند، جامعهيي كه زن و مرد آن به عشرت و زندگي مرفه و توأم با فساد گرايش پيدا كنند، بدانيد كه اين جامعه قادر به دفاع از خودنيست. چنين جامعه يي ازمصالح و شرف و حيثيت خود نمي تواند دفاع كند.
2-اجتناب از مظاهر سلطه فرهنگ غربي
§ فرهنگ غرب، مجموعه ايي از زيباييها و زشتيهاست. هيچ كس نمي تواند بگويد فرهنگ غرب يكسره زشت است؛ نه مثل هر فرهنگ ديگري، حتماً زيباييهايي هم دارد . هيچ كس باهيچ فرهنگ بيگانه يي اين گونه برخورد نمي كند كه بگويد كه ما در خانه مان را صد در صد روي اين فرهنگ ببندي؛ نه، فرهنگ غرب، مثل فرهنگ شرق، مثل فرهنگ جاي ديگر دنيا، يك فرهنگ است كه مجموعه يي از خوبيها و بديهاست؛ و يك ملت عاقل و يك مجموعه ي خردمند، آن خوبيها را مي گيرد، به فرهنگ خودش اضافه ميكند، فرهنگ خودش را غني ميكند و آن بديها را در ميكند .
3-پرهيز از افراط گرايي درزيبايي و زيباسازي
اين زيبايي و زيبا سازي، بايستي موجب اين نشود كه درجامعه انحطاط و فساد به وجود بيايد؛ چگونه ؟ راههايش مشخص است. اگرارتباط بي قيد وشرط و بي بندي باري در روابط زن و مرد وجود داشته باشد، اين موجب فساد خواهد شد. اگر به صورت افراطي به شكل مدپرستي دربيايد، اين به فساد خواهد انجاميد. اگر اين مقولهي زيباسازي و رسيدن به سرو وضع و لباس و امثال اينها مشغلهي اصلي زندگي بشود، انحراف و انحطاط است؛
4-اجتناب از مفاسد به منظور عروج و تقرب به خداوند
§ جوان به طور طبيعي اصل هماورد طلبي است.بسيار خوب، هماورد مورد علاقهي ما كه مي خواهيم جوانان با آن دست و پنجه نرم كنند، نفس اماره است كه انسان را به پستيها و زشتيها دعوت ميكند و او را از عروج و تكامل باز ميدارد. جوانان بايد در مقابل شهوات و هوسهايشان و درمقابل همهي آن انگيزههايي كه آنان را به چنين رذايلي فرا مي خواند، مقاومت كنند.
ش – تقويت بنيانهاي اخلاقي و معنوي
1-تقويت خودباوري و ايمان براي دستيابي به پيشرفت هاي علمي
§ پيشرفت علمي، احتياج به نوعي ايمان دارد. آدم لاابالي بي بند و بار و هرزه و كسي كه دنبال بازدهي نقد و بازدهي شخصي است، معمولاً دنبال تحقيقات دشوار علمي نمي رود. اگر ايمان بتواند بر دل انسان حكومت كند، اين كمك خواهد كرد كه انسان دنبال كار دشوار تحقيق علمي برود؛ چون كار تحقيق علمي نيز ضمن اينكه شيرين است، دشوار است و محروميت و مشكلات دارد.
2-تقويت ايمان و ارتباط با خداوند براي نيل به اهداف آينده
§ حسن ايدهي خدايي اين است كه انسان مي تواند با آن طرف اتكاي خودش، و تجاوب كند؛ يعني او موجودي و حقيقتي درمقابل شماست كه حرف شماست كه حرف شما را مي شنود و درمقابل حرف شما هم حرفي دارد كه آنرا به شما ميگويد.
ص- تقويت اراده و ايمان براي سازندگي فردي و اجتماعي
1-تقويت اراده براي كسب قهرماني درعرصه هاي اجتماعي و فرهنگي
§ آن چيزي كه جوان ما را درميدانهاي ورزشي به كسب موفقيت مي رساند، فقط توانايي جسمي نيست- توانايي جسمي فقط يك عنصر است – چيزهاي ديگري هم دركنار آن وجود دارد كه از لحاظ ارزشگذاري انسان خيلي مهم اند؛ يكي قدرت اراده است. خيليها به طور طبيعي زور هم دارند، اما حتي اراده اين را ندارندكه وقت معيني در روز بايستند، ورزش بكنند و خودشان را سالم نگه دارند. ورزش اراده مي خواهد. ورزش، كارآساني نيست. البته براي جوان- كه داراي نيروي طبيعي است- شوق انگيز است وليكن همان جوان هم اگر اهل اراده نباشد و ترجيح بدهد درگوشه اي بنشيند يا استراحت كند يا بخورد يا تلويزيون تماشا كند يا بخوابد، اصلاً ورزشكار نخواهد شد. خودورزش به اراده احتياج دارد پيشرفت در ورزش به اراده بيشتر احتياج دارد. برجسته تر شدن، قهرمان شدن وسرآمد شدن در ورزش به رجحان اراده اين انسان بر اراده هاي ديگر احتياج دارد. آن كسي كه رقيب اين قهرمان ماست، او هم ورزشكار و داراي اراده است. اما اراده اين قهرمان بر اراده او رجحان پيدا ميكند، و اين يعني برجستگي و امتياز كامل در قدرت اراده.